Anne de Grijff

MfDC 2012/2013

Portret Anne de GrijffAnne de Grijff (1978) begon haar ready-to-wear label in 2008, vijf jaar nadat ze afstudeerde van het Amsterdam Fashion Institute. Anne de Grijffs hedendaagse en elegante ontwerpen in een sober kleurenpalet met veel zwart en nude tinten bezitten een uitgesproken persoonlijkheid, veroorzaakt door lange vloeiende lijnen die zowel helder als complex zijn. Haar ontwerpproces probeert niet te controleren, maar te volgen. Dit doet de Grijff door onvolkomenheden, asymmetrie en onregelmatigheden toe te staan. Het label innoveert vooral door haar eigen vormtaal te ontwikkelen; ingenieuze plooi- en vouwtechnieken en vele lagen die volume geven aan favoriete materialen zoals fijn leder, jersey, zuivere wol en gewassen zijde. 

Anne de Grijff werkt ook als docent aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en presenteerde haar werk in een aantal internationale tentoonstellingen, zoals de 'Basic Instincts' van Premsela in Berlijn, Arnhem en Shenzhen, en SALON / Istanbul. Het label wordt internationaal verkocht in Hendrik Vibskov winkels en Thecorner.com door YOOX, en in Nederland door belangrijke retailers zoals Arnhem Coming Soon, Margreeth Olsthoorn, Cobra, SPRMRKT en Kabinet.

"Ik zie kleding als onderdeel van een lijn, een lijn die ik probeer te herschikken en onderbreken tot er onverwachte kwaliteiten en nieuwe vormen verschijnen."