Rob van Thiel - HEMA
MfDC 2011/2012
HEMA
Tijdens de grote economische crisis in de jaren twintig van de vorige eeuw is HEMA als droom ontstaan. Zou het geen fantastisch idee zijn een winkel te openen speciaal voor mensen met een kleine beurs? HEMA is in 1926 gestart als dochterbedrijf van KBB (De Bijenkorf). In 1999 werd HEMA onderdeel van Vendex/KBB, het latere Maxeda. HEMA is sinds juni 2007 onderdeel van Lion Capital. Lion Capital is in 2004 opgericht en richt zich uitsluitend op de consumentenmarkt, met de focus op retail, food- en drankenhandel. De afgelopen jaren is met succes geïnvesteerd in verschillende Europese bedrijven in de consumentensector.
Al voordat het woord ‘huismerk’ werd uitgevonden, maakte HEMA alle artikelen al zelf: 100% HEMA. En daarin zie je altijd één ding terug: 100% bijzondere eenvoud. Dat zit in de HEMA genen, van winkelvloer en distributiecentrum tot bakkerijen en hoofdkantoor. Bij alles wat HEMA doet, denkt en wil, draait het dáárom. Gewone dingen bijzonder maken. Dat maakt HEMA bijzonder en toch zo gewoon.
Over Rob van Thiel
Rob van Thiel, hoofd styling en conceptontwikkeling en sinds april 2011 werkzaam bij Hema. Rob begon zijn loopbaan in 1984 bij modeketen Mac & Maggie wat tevens zijn carriere voor de rest getekend heeft. Mac & Maggie was een vruchtbare bodem om zich breed te ontwikkelen binnen het retailvak van design enerzijds tot inkoper anderzijds. Die brede ontwikkeling is nog steeds zijn onderscheidende vermogen. De taal spreken en begrijpen van inkopers en het kunnen analyseren van cijfers en deze doorvertalen naar assortimenten en product is zijn kracht binnen een retailketen. Hij vertaald daarbij de emoties van designers naar het ratio van inkopers en vindt hierin synergie. Na Mac&Maggie was hij ondermeer werkzaam voor grote Nederlandse retailers als WE en Wehkamp.