design verzamelen

Via het menu hiernaast vindt je meer informatie over design en verzamelen, kun je relevante artikelen raadplegen of interessante websites vinden, en natuurlijk meer informatie vinden over de publicatie die je bij aanvang van de cursus ontvangt. 

design verzamelenlogo

design verzamelen

Design verzamelen. Wat is design? En wat betekent verzamelen? En waarom zou je design verzamelen?

Wat is design?

In het trainingsprogramma van My first Design Collection behandelen we design in de breedste zin van het woord. De eerste uitingen van design ontstaan aan het eind van achttiende eeuw wanneer kunstenaars zich gaan ontfermen over het ontwerpen van objecten. We noemen design uit deze vroege periode vaak toegepaste kunst of kunstnijverheid. De kunstenaars specialiseren zich tot ontwerpers in diverse vakgebieden. In MfDC komen deze diverse ontwerpdisciplines aanbod. Design is productvormgeving, grafische vormgeving, industriële vormgeving, keramiek, glas, mode, sieraden en meer. MfDC bestrijkt een lange periode: de cursus gaat over de stoelen van H.P. Berlage van begin 1900, maar ook over een herontwerp van Richard Hutten: de Berlage stoel. MfDC gaat over de vaas die Hella Jongerius ontwierp voor Ikea, waarin ambacht en massaproductie samen komen, en die daardoor, ook qua prijs, toegankelijk en bereikbaar is voor een breed publiek. Maar ook over de Bone chair, een revolutionair ontwerp van Joris Laarman die slechts in beperkte oplage geproduceerd is. Kortom kunstnijverheid, toegepaste kunst, vintage, vrije vormgeving of hedendaags design, het is allemaal design.

IKEA PS Jonsberg vazen van Jongeriuslab, foto: IKEA
Waarom is het van belang om te verzamelen?

Design verzamelen is leuk! In het programma van My first Design Collection kun je je passie delen met andere verzamelaars, je laatste ontdekkingen delen, elkaar tips geven over interessante exposities of samen iets ondernemen buiten het programma om. Als designverzamelaar kun je daarnaast veel betekenen voor de culturele sector. 

Het nieuwe mecenaat staat op dit moment volop in de aandacht sinds de culturele sector te maken krijgt met grote bezuinigingen. In de kunstsector is het mecenaatschap geen nieuw begrip. De basis van menig museum in Nederland, bijvoorbeeld Museum Boijmans Van Beuningen of Museum Kröller-Müller, is gelegd door privé verzamelaars. De rol van particuliere verzamelaars zal in de toekomst belangrijker worden dan ooit. Dit is ook van toepassing op het gebied van design.

Particuliere verzamelaars kunnen het cultureel klimaat aanzienlijk verbeteren. Wanneer je als verzamelaar een jonge ontwerper volgt en werk aankoopt, creëer je de mogelijkheid voor de ontwerper om zich te ontwikkelen. Ontwerpers werken vaak in opdracht van bedrijven. Afhankelijk van hoe het bedrijf het opdrachtgeverschap op zich neemt, krijgen de ontwerpers de ruimte om zich te ontwikkelen. Als particulier kun je een ontwerper ook opdracht geven om een ontwerp te realiseren. In dit geval ontstaat er vaak geen massaproduct, maar een unieke designobject. Je ondersteunt de ontwerper en kunt hem als opdrachtgever binnen bepaalde grenzen vrij laten werken.

Daarnaast verzamel je als particuliere verzamelaar ander werk dan musea. Je ontwikkelt je eigen smaak en collectie en bent daarbij niet gebonden aan criteria die musea hanteren. In de collectie van de verzamelaar komt, niet minder interessant werk terecht, maar wel werken die anders misschien geen bestemming zouden vinden in de collectie van Nederland. Om die reden werken musea ook graag samen met particuliere verzamelaars: objecten uit privéverzamelingen zijn een waardevolle aanvulling bij tentoonstellingen. 

Kortom het trainingsprogramma van My first Design Collection sluit naadloos aan bij de huidige ontwikkelingen in de culturele sector en maakt het brede domein van design inzichtelijk.

t.e. 022, ontwerper: scholten &  baijings

artikelenlogo

artikelen

Op deze pagina vindt je verwijzingen naar interessante artikelen en websites over My first Design Collection.

publicatielogo

publicatie

Dutch Design in de 21ste eeuw: hands on

 Maarten Baas
 Studio Makkink & Bey, boekenkast

Dutch Design in de 21ste eeuw: hands on
Jeroen Junte

De belangrijkste exportproducten van Nederland zijn niet langer kaas, tulpen en, vooruit, marihuana. Nee, het is Dutch Design! Dutch Design wordt over de hele wereld herkent, erkent en nagevolgd. Het is avontuurlijk, eigenwijs en doordacht. Dutch Design in de 21ste eeuw, dat een actueel overzicht biedt van het huidige design.

Dutch Design in de 21ste eeuw toont niet alleen producten, maar laat ook de ontwerpers zelf aan het woord. Deze ontwerpers zijn geselecteerd aan de hand van de vier dominante thema’s in de hedendaagse (product)vormgeving: een ambachtelijke werkwijze, de flirt met kunst, het conceptuele onderzoek, en 

innovatieve prototypes en productietechnieken. In openhartige interviews met Joost van Bleiswijk & Kiki van Eijk, Aldo Bakker, Maarten Baas, Joep van Lieshout, Christien Meindertsma, Studio Makkink & Bey, Joris Laarman en Daan Roosegaarde, biedt Dutch Design in de 21ste eeuw, mede dankzij de prachtige fotografie van Maarten Schets, een uniek inzicht in hun atelierpraktijk. Het boek licht hun eigenzinnige manier van ontwerpen toe én toont een uniek overzicht van alle spraakmakende producten die de afgelopen tien jaar in Nederland zijn gemaakt. Een uitgebreid interview met Renny Ramakers, directeur en oprichter van Droog Design, het ontwerpplatform dat aan de basis staat van het huidige succes van het Nederlandse design, maakt deze publicatie helemaal af.

De hedendaagse ontwerper is vakman, onderzoeker, uitvinder, ondernemer, criticus, verhalenverteller, scenarioschrijver en vormgever van ideeën. Hij kent het verleden en verkent de toekomst, maar werkt in het heden. Hij is hands on!

Dutch Design in de 21ste eeuw laat zien dat het 21ste-eeuwse design blijk geeft van een herwaardering van ambachtelijke productie, nieuwe digitale productiemethodes initieert en flirt met de beeldende kunst. Het besteedt aandacht aan de grote uitdagingen voor de Nederlandse ontwerpers. Meer en meer wordt de blik gericht op ontwerpers voor een antwoord op de welvaartsverschillen, milieuverontreiniging en grondstofschaarste. Het kritische en onderzoekende Dutch Design kan een

vanzelfsprekende rol spelen in het vormgeven van de toekomst. Dit boek is in die zin niet alleen een actueel overzicht, maar ook een verkenning van de toekomst.

Dutch Design in de 21ste eeuw is bijzonder vormgegeven door ontwerpster Hansje van Halem. Auteur en journalist Jeroen Junte is gespecialiseerd in design. Hij schrijft onder meer voor de Volkskrant, Het Financiële Dagblad, Eigen huis & Interieur en Frame Magazine.